Friday, November 02, 2007

بیلت، اتوبوس، مسافر


بلیت های این دو ماه را دیده اید ؟ شاید مهم نباشد اما ...
معمول است که برای احترام و ارزش نهادن یا با اهمیت شمرده شدن در پشت این بلیت ها تاریخ هایی ذکر می شود. مثلا روز کارگر، روز دانش آموز، عید فطر، رحلت امام ... البته توقعی نیست، با اینحال دانشجو که از اقشار مهم و تاثیر گذار جامعه محسوب می شود و هر روز از هر جناح و رده های مختلف مملکتی از کمالات دانشجویان و جوانان سخن گفته میشود، روز دانشجو را انگار چندان مهم نمی پندارند. انگار روزیست بی اهمیت ... در بلیت های این دو ماه اشاره به 16 آذر روز دانشجو نشده و در عوض از روز حمل و نقل، عید قربان، روز بسیج دانش آموزی، تشکیل بسیج مستضعفین، روز دانش آموز، روز نیروی دریایی، روز مجلس نام برده شده و حتی در دو قسمت از شماره های جمع آوری متکدیان و حیوانات موذی و کارتن خواب ها و دیگر اطلاعات گفته شده، ولی خبری از روز دانشجو نیست !
خب البته اسفند سال قبل هم خبری از روز ملی شدن صنعت نفت ندیدم ! یادش بخیر

یه چیز دیگه !
الان چند روزیه (تمام روزهای هفته اخیر) که در مسیر برگشت از دانشگاه به خونه حدود یک ساعت منتظر اتوبوس می مونم و خبری نمیشه ! با این همه حرف درباره حمل و نقل عمومی واقعا گند زدن ! اینکه در دو مسیر خیلی شلوغ، یکی انقلاب-اکباتان و دیگری مترو شریف-اکباتان تا یک ساعت هیچ اتوبوسی حرکت نکنه واقعا عجیب و مسخره اس، و تازه بعد از یک ساعت هم یه اتوبوس پر از مسافر میاد که معلوم نیست دیگه کجاش میشه سوار شد ! در حالیکه ناوگان یکی از خطوط این مسیر (ولیعصر-اکباتان) رو به مسیر دیگه ای منتقل کردن، و بجای فکر کردن به مسافران این مسیر انگار تعداد اتوبوس های بقیه خطوط کمتر هم شده !
مدتی هم بود که اتوبوس های شخصی 100 تومانی میومدن که اول با وجود گرون تر بودن به نسبت بلیت 20 تومانی میشد خودمون رو با خلوت بودن و سریع بودن و راحت تر بودن گول بزنیم اما الان دقیقا به همون معضلات گرفتار شدن، تا پنجره ها رو پر از مسافر می کنن و چندان تفاوتی هم با اتوبوس های شرکت واحد ندارن جز اینکه گرون تر هستن !

خب امیدوارم که به زودی هلی کوپتر (ببخشید چرخبال !) های مسافربر در تهران تردد کنن تا با قدرتمند کردن هر چه بیشتر حمل و نقل عمومی بار ترافیکی کاهش پیدا کنه تا شاید روزی به صفر برسه ! آمین !

No comments: