Monday, November 07, 2011

حذف اجباری، حضور اجباری


سابق بر این در جشنواره های ایران به زور فیلم ها را از شرکت در جشنواره منع و حذف می کردند. حالا با یک تغییر فیلم ها را علیرغم مخالفت سازندگانشان به زور در جشنواره نمایش می دهند.

۲۹ فیلمساز خارجی اعلام کردند که در اعتراض به بازداشت مستندسازان در ایران و اعمال فشار بر فیلمسازان، حضور در جشنواره سینما حقیقت را تحریم می کنند. برگزار کننده این جشنواره نیز در نامه ای به آن ها اعلام کرد که فیلم آن ها را به هر حال در جشنواره نمایش خواهد داد.

مسئولان برگزاری پنجمین دوره از جشنواره سینما حقیقت در اولین بند از نامه خود از این ۲۹ فیلمساز خواسته اند: "اگر نظام قضایی در کشور شما برای فیلمسازان مصونیت قانونی قائل است، ما مایلیم از چنین قوانینی باخبر شویم تا ترتیب اجرای ضمانت های مشابه را برای فیلمسازان در کشور خود بدهیم".

مسئولان عزیز جشنواره، ما هم مایلیم از جواب این سوالات باخبر شویم.

1-در کدام کشور جهان یک فیلمساز را به جرم فروختن فیلم به یک شبکه تلویزیونی خبری بازداشت می کنند؟

2-در کجای جهان تا به حال یک فیلمساز 20 سال از فیلمسازی محروم شده و از کشور ممنوع الخروج شده تا حتی نتواند در کشورهای دیگر فیلمی بسازد ؟

3-در کجای جهان مطرح ترین و نام آورترین فیلمسازان و بازیگران آن کشور را ممنوع الخروج و بازداشت می کنند ؟

4-در کجای جهان تولید یک فیلم را به خاطر همدردی فیلمساز آن با یک فیلمساز دیگر متوقف می کنند ؟

مسئولان جشنواره سینما حقیقت در این نامه ضمن اشاره به متون مشابه ایمیل هایی که دیروز از سوی این ۲۹ فیلمساز به دفتر جشنواره ارسال شده، اقدام آنها در انصراف از نمایش فیلم هایشان را اقدامی با انگیزه های "سیاسی و غیر فرهنگی" دانسته اند.

مسئولان عزیز، آیا بازداشت یک فیلمساز بخاطر فروش فیلم به یک شبکه تلویزیونی، اتهام و جرمی فرهنگی است ؟

آیا اساسا ممنوع الخروج شدن یک هنرمند، بازیگر یا فیلمساز عملی فرهنگی محسوب می شود یا عملی سیاسی ؟

اصلا چگونه است که برخورد سیاسی با یک عمل فرهنگی مورد حمایت شما است اما اعتراض به همان عمل سیاسی در حیطه ی فرهنگ با اتهام انگیزه ی سیاسی و غیر فرهنگی بودن روبرو می شود؟ اصلا چرا فقط در مورد دوم است که سیاسی بودن را نفی می کنید؟

در بند دیگری از نامه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ایران به این فیلمسازان آمده است: "بازداشت چند نفر فیلمساز دلیل موجهی برای پس گرفتن فیلم از جشنواره به حساب نمی آید".

آیا اعتراض به نحوه برخورد با یک همکار دلیل موجه نیست ؟ اینکه مستند سازان ایرانی در زندان باشند و جشنواره سینمای مستند بخواهد از آنسوی دنیا مستند پخش کند با روحیه ی یک فیلم مستند که به واقعیات و حقایق اتکا می کند سازگار است ؟ آیا همین ناسازگاری دلیل موجه و کافی نیست ؟ آیا جشنواره ای که به حقایق و مستندات کشور خود بی تفاوت است صلاحیت نظر دادن درباره مستندات دیگر را دارد ؟

اصلا دلیل موجه برای پس گرفتن فیلم چیست ؟ حذف پزشکی یا حذف تکدرس ؟ انصراف از تحصیل ؟ کج بودن زمین ؟

در قسمت دیگری از این نامه از فیلمسازانی که از نمایش فیلم هایشان در جشنواره سینما حقیقت اعلام انصراف کرده اند سئوال شده که چرا با توجه به "جنایات شنیع" آمریکا در جریان "اشغال نظامی" افغانستان و عراق، این فیلمسازان اسکار و دیگر جشنواره های فیلم آمریکایی را تحریم نمی کنند.

مسئولان عزیز جشنواره، لطفا اینقدر مزاح نکنید!

چطور بازداشت «مستندسازان» در ایران برای پس گرفتن فیلم از جشنواره «مستند» این کشور دلیل موجه نیست! ولی جنایات «آمریکا» در «افغانستان» و «عراق» دلیل موجه برای تحریم «اسکار» است ؟

یک بار دیگر به ارتباط این کلمات دقت کنید! بازداشت «مستند سازان» ایران توسط «دولت» را با جشنواره «مستند» که «دولت» برگزار می کند بی ارتباط می دانید، اما «ارتش آمریکا» و «افغانستان» و «عراق» را به «اسکار» کاملا مربوط تشخیص می دهید!

آیا اسکار را دولت آمریکا برگزار می کند؟ آیا اسکار مستندسازان را از حضور در جشنواره منع کرده است؟ آیا آمریکا مستندسازی را بخاطر فروش فیلمش به شبکه های ماهواره ای بازداشت کرده است ؟ اصلا ربط سخنان شما در چیست؟ اصلا معنی این جمله ها را خودتان درک کردید یا فقط همینجوری گفتید تا چیزی گفته باشید ؟

در انتهای نامه مذکور نوشته شده: "ما به خوبی آگاهیم که این تصمیم تحت فشار لابی های صهیونیستی که بر بیشتر بخش های اروپا و آمریکا سلطه دارند گرفته شده است. آنها با ناامیدی در تلاشند تا افکار عمومی را از بحران اقتصادی در اروپا و جنبش اشغال وال استریت در آمریکا منحرف کنند. بعید به نظر می رسد که شما قصد داشته باشید از این گروه که تنها یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند حمایت کنید. بنابراین اگر همچنان قصد دارید فیلم خود را از جشنواره خارج کنید، ما فیلم تان را در بخش غیر رقابتی اکران می کنیم تا این ترتیب شما در کنار ۹۹ درصد بقیه جمعیت جهان قرار بگیرید".

آخر دیگر خود را مضحکه کردن هم حدی دارد! این بخش از نامه مخصوص رویت مسئولان کشور نوشته شده یا اشتباها از یک بیانیه سیاسی اینجا افتاده ؟

لابی های صهیونیستی و مستندسازانی که شما فیلم هایشان را انتخاب و گلچین کرده اید؟ پس گویا با لابی های صهیونیست تفاهم سلیقه هم دارید! انحراف افکار عمومی جهان از بحران اقتصادی اروپا و آمریکا ؟ توصیه های برادرانه ؟ 99 درصد جمعیت جهان ؟؟؟

به قول سخنگوی وزارت خارجه شیطان بزرگ: «استغفر ا... !»

جشنواره سینما حقیقت: فیلم تحریم کننده‌ها را نمایش می دهیم

موج تحریم جشنواره سینما حقیقت از سوی مستندسازان جهان

تحریم جشنواره سینما حقیقت ایران از سوی سینماگران بین‌المللی

بهمن فرمان آرا ممنوع الخروج شد

بی اطلاعی دبیر جشنواره سینما حقیقت از بیانیه مستندسازان

No comments: