Tuesday, March 13, 2007

از فکر ما تا فکر اونا


این همه که دور و بر دارن میگن فیلم 300 به ایرانیان توهین کرده و نمیدونم چی چی گفته و ... یادم می افته چند سال پیش آقای لاریجانی رئیس سابق سازمان صدا و سیما و دبیر فعلی شورای عالی امنیت ملی به دانشگاه ما اومده بود و یه چیزهایی گفته بود که زیاد هم به نظر بی ارتباط نمیاد !!
حالا خودتون یه گزیده هایی از نظرات گهربار ایشان رو اینجا بخونین ! (این متن رو از روی روزنامه دانشگاه شریف شماره 125 نوشتم.)

«.. در زمان ساسانیان نکته جالب این است که ازدواج با محارم مثل ازدواج با دختر و خواهر و خواهرزاده کاملا وجود داشت و تشویق می شد … یعنی در نهایت بدویت حتی این قدر بدویت که در عربستان نبود.
.. در علوم و فنون ایران کاملا عقب افتاده بود مگر در یک رشته خاصی مثل فنون نظامی، اسلحه سازی و هنرهای موسیقی و رقص و آواز و معماری و ساختن آلات و ابزار تجمل و خوشگذرانی توی این چیزها وضعشون خوب بود، اما از نظر تکنیک و دانش و فلسفه و حمکت و این چیزها خبری نبود. در یونان وجود داشت که بعد که امپراطوری روم اومد این بساط آکادمی های علمی رو بست … یونان یه قدمتی از نظر آکادمی و علم و دانش و مذهب و حکمت داشت …
… چون ایرانیان تمام همت خودشون رو صرف بر پا کردن کاخ امپراطوری می کردند نیروهاشون یه مقدار در جنگ از بین رفت … جریان علمی در ایران وجود نداشت این که مثلا بعضی از ایران گرا ها در مورد حمله اعراب به ایران و نفوذ اسلام به ایران نکاتی می گن که ما در اینجا یه حکومتی داشتیم پر از علم و دانش، اسلام که اومد در این ها تخته شد و یا دروغ هایی در مورد آتش سوزی کتابخانه ها که واقعا سند تاریخی ندارد. ما در ایران یه مشت ملت بی سواد داشتیم که خیلی علاقه داشتن به بی سوادیشون، یه عده ای اشراف در نهایت خوشگذرانی. حتی دانشگاه جندی شاپور که در واقع از افتخارات دوران ساسانی محسوب می شه معلول فعالیت عیسویان و نصرانیان بود مال ما نبود آن زمان بر اثر فشاری که در یونان امپراطوری روم درست کرد هفت تا فیلسوف مهاجرت کردند به دربار شاپور و این هفت تا فیلسوف دانشگاه جندی شاپور را پایه گذاری کردند که طب و دانش پزشکی داشت … این زمانی بود که یونان پر از علم و فکر بود البته متوقف شده بود ولی اونجا مهد فکر و علم بود

با این حساب وقتی مسئول بزرگترین رسانه کشور درباره سابقه ایران اینطور فکر کنه، از خارجی ها توقع داریم چطور فکر کنن ؟!
من که فکر می کنم یه چیزهایی از همین حرف ها رو ایده گرفتن و برای جذابیت بیشتر هم با افکت های تصویری روی صورت کار کردن و شده فیلم 300 !
حالا هی بریم داد و بیداد کنیم که چی ؟ اول باید ببینیم همین تو ایران چه خبره بعد بریم یقه بقیه رو بگیریم !

6 comments:

Unknown said...

اینو از کجا پیدا کردی؟ آرشیو روزنامه؟

ehsan said...

آره
از تو آرشیو روزنامه فایلش رو داونلود کردم
:)

mahsa said...

man taze injaro didam
khubi ehsan???

ehsan said...

salam mahsa
merci
khosh oomadi :)

Unknown said...

می خوای بگی حرفای لاریجانی تو دانشگاه شما به اندازه ای فیلم 300 تاثیر گذاره؟ اونم تو افکار عمومی دنیا؟

Ali said...

salam dash esi khodemoon,
khoobi?
nemidoonestam weblog dari?????!!!
rasti sale not ham mobarak. :) shad bashi.
chera nemishe kase digeii be joz blogspot vasat comment bezare?? :((