Friday, September 07, 2007

آب کشی مغزی-عقیدتی


در سریال های تلویزیونی اصول مسخره ای هست که همیشه رعایت میشه، تا در مردم احساسی که لازم میدونه ایجاد کنه. در واقع یه جور شستشوی مغزی که به سطحی ترین و مبتذل ترین شکل اعمال میشه.
برای نمونه چیزی که همه باهاش به شدت برخورد داشتیم شخصیت پردازی کاراکترهای فیلم ها و سریال هاست که اصلا شخصیت پردازی نداره و فقط با یه نگاه به ریخت و قیافه آدما میشه کل اخلاق و شخصیت و عمل اونا رو از پیش تعیین کرد.
مثلا یک زن بد یا نیمه منفی در فیلم ها چادر به سر نیست، مانتو می پوشه و اون کسیه که آدم بد فیلمه یا قاتل می تونه باشه یا معتاد میشه یا بچه ش رو خوب تربیت نکرده یا از روی نا آگاهی و حماقت و کم فهمی رفتار می کنه یا بچه ش رو میذاره سر راه یا عاشق یه آدم بد توی فیلمه یا همدستشه یا دزده یا .... به هر حال چندان مثبت نیست یا در مقایسه با بقیه آدم های فرشته وار مثبت نیست.
در برابر زنی که قراره نقش مثبت و موثری داشته باشه چادر به سر میذاره یا در حال خوندن نماز دیده میشه یا در حال رفتن به مسجد .. و اون زنیه که بچه ش رو خوب تربیت کرده، نگران کارهای اونه، به پلیس کمک می کنه، با شعور و فهم تصمیم میگیره، بچه مردم رو که سر راه گذاشتن پیدا می کنه و مراقبت می کنه، به زن بد فیلم می فهمونه که داره اشتباه می کنه، و خلاصه هر کار خوبی که میشه انجام داد رو انجام میده !! به مردم کمک می کنه، خیلی خوبه، کلی خاطرخواه داره که بعدا توی فیلم متنبه میشن و به راه راست هدایتشون می کنه، زیبا و خوشرو و خانواده داره، خوش اخلاقه، و اینقدر خوبه که آدم هوس می کنه بره اونو ماچ کنه !!!!
برای مرد ها هم پر واضحه که مرد خوب فیلم یا پلیس فیلم میتونه ریش داشته باشه یا ته ریش یا ظاهری مومن، یا بالاجبار برای تنوع ریششو تیغ کرده باشه که در اون صورت واجب میشه فیلمساز یه شرط دیگه قرار بده مثلا بره مسجد یا در حال خوندن نماز دیده بشه یا همش یه تسبیح دستش باشه یا ...
مرد بد هم که یا ریششو تیغ کرده و کراوات داره یا ریشش مدل داره، یا سبیل داره یا ظاهری داره که اونو خیلی مومن نشون نمیده تا خیال همه راحت باشه که هیچ مرد مومنی نمیتونه آدم بدی باشه !
تبصره : در صورتیکه لازم باشد آدم بد فیلم ریش داشته باشد یا ظاهرش به مومنین شبیه باشد لازم است و لازم است که در صورت و نگاه چیزی داشته باشد که از همان نگاه اول بیننده را به شک بیاندازد که یک جای کار این آقا می لنگد، یا خباثت از نگاه و حرکت و خنده ش ببارد !

خلاصه برای ساخت یه فیلم یا سریال تلویزیونی شخصیت ها و طرز شکل و رفتارشون بر پایه اصولیه که خیال مسئولین راحت باشه که یه وقت به ذهن هیچ بشری نرسه که یه آدم مسلمون ممکنه کار بدی کنه !

چند نمونه قابل ذکر: فیلم امروز که یک زن (که مانتو می پوشه) به خاطر مخالفت شوهر جدیدش(این مرد ریششو تیغ کرده)، بچه شوهر قبلیش رو نمی تونه نگه داره.. یک زن دیگه (که چادر به سر داره) بچه اون رو مثل مادر پذیرا میشه ...
دقیقا همین داستان چند وقت پیش به عنوان فیلم سینمایی پخش شد که اونجا هم مادری که بچه رو ول کرده بود مانتویی بود و زنی که با جون و دل بچه رو بزرگ می کنه چادر به سر.
فیلم مزخرف دیگه ای که چندین بار تو تلویزیون پخشش کردن هم داستانش این بود که مردی (ریشش رو تیغ کرده) عاشق دختریه (که چادریه) ولی برای پول یک زن (که مانتوییه) باهاش ازدواج می کنه و بعدا معلوم میشه اون زن پولشش رو از بچه های یتیم دزدیده !! مرد متوجه اشتباهش میشه و به سمت دختری که دوستش داشته بر میگرده ( و در اینجا می بینیم که مرد ریش گذاشته) !!! به همین سادگی ! به همین مسخرگی !

و از این نمونه ها اینقدر زیاده که بیشتر مضحک به نظر میاد تا تبلیغاتی !

3 comments:

Anonymous said...

آره خیلی مسخره است این جریان. اینم ببینم در همین مورده:
http://www.zanestan.net/issue29/07,08,25,03,30,48/

ehsan said...

آره مسخره س و مزخرف البته !
خوندم.
مرسی جالب بود :)

Neda said...

آره موافقم که بیشتر از اینکه تبلیغاتی باشه (یا حداقل اثر تبلیغاتی داشته باشه) مضحکه.
راستی اسم ها رو نگفتی! کامبیز و شاهین و کامران و قس علی هذا مال آدم بدهاست! علی و محمد و حسن و در نهایت یوسف و از این حرفا، مال آدم خوبا. این ها فکر می کنم جزو دستورالعمل برنامه سازای صدا و سیما باشه که فیلماشون باید تو این مشخصات صدق کنه. واقعا احمقن!