Monday, November 05, 2007

یک فیلم ؟؟


چند شب قبل یک فیلم از سینما یک پخش شد به اسم «مرگ یک رئیس جمهور»
البته این فیلم خیالی بود اما اشاراتی که به نحوه برخورد ها و قانون میشد و چیزهایی که در اخبار صدا و سیما نیز قبلا دیده بودم تخیلی نبودند، همان هایی که منبع مقایسه های من در این پست است.

یکی از مسائلی که در این فیلم و در نقد آن مورد توجه قرار گرفت، موضوع «پیش جرم» بود، یعنی احتمال اقدام عملی توسط فردی در حالیکه آن عمل هنوز انجام نگرفته.
البته به این موضوع با دید مخالف و نقد نگریسته شد، اما باید بدانیم و به خاطر داشته باشیم که در کشور خود ما ایران این مساله به شکل کاملا جدی وجود دارد و البته از این معنای ظاهری صرف پا را فراتر می گذارد تا جاییکه به افرادی تهمت هایی زده می شود که هیچ سنخیتی با جنس و نوع عمل و طرز تفکر افراد ندارد و البته مسلم است که هدف برطرف کردن نگرانی بروز چنین جرمی نیست ! بلکه اعمال فشار و تحت کنترل گرفتن مخالفین و مردم است تا جاییکه در حد و اندازه های قانونی و حقوق مسلم مدنی خود نیز اعتراضی نکنند.
برای مثال این موضوع به برخورد با تجمع زنان که برای اعتراض به نادیده گرفته شدن حقوق اجتماعی و جنسی خود بود می توان اشاره کرد که به مسخره ترین شکلی از آن به براندازی نظام تعبیر کردند تا با این بهانه بی ربط آشکار مجوز مقابله با اینان را برای خود صادر کنند. از این دست نمونه ها کم نیست.

در صحنه ای از فیلم به این نکته اشاره می شود که مردم حق تظاهرات دارند (تظاهرات مردم آمریکا به کرات در صدا و سیما نیز پخش شده) اما نزدیک شدن بیش از حد به رئیس جمهور به لحاظ امنیتی صحیح نیست و اینکه برای مخالفین دولت و تظاهر کنندگان «مجوز» تظاهرات و حضور تا فاصله مشخصی از مراسم داده شده بود. البته فیلم تخیلی است، اما در فیلم های اخباری از تلویزیون صدا و سیما به دفعات شاهد این هستیم که مردم آمریکا به راحتی و با آزادی به تظاهرات علیه دولت و مخالفت با سیاست های آن می پردازند. چیزی که در ایران وجود ندارد و مسئولین و رسانه هایی به دروغ از آن به رضایت مردم تعبیر می کنند که در واقع اصلا چنین مجوزی به این تجمعات و تظاهرات (که با قانون اساسی ایران نیز مغایرتی ندارد بلکه تایید نیز شده است) داده نمی شود.
هرگونه اعتراض و تظاهرات و اعلام مخالفت به سرعت توسط نیروهای امنیتی به نام براندازی نظام یا مبارزه با مقدسات و قوانین الهی یا حتی مبارزه با خود خدا تغییر نام داده می شود و این حق مسلم و کاملا قانونی از مردم گرفته می شود و در عوض صحبت از آزادی و رضایت مردمی به سادگی ورد زبان مسئولان است که بعضی نیز با روی زیاد از مردم می خواهند که آزادانه از دولت و مسئولین و سیاست ها انتقاد کنند ! صحبت بیشتر در این باره از فرط وضوح به نظرم لازم نیست.
مساله دیگری که در فیلم دیده شد، ادعای این موضوع بود که فردی در تظاهرات بدلیل اطلاع داشتن از اخبار محرمانه برنامه رئیس جمهور دستگیر شد اما چون دلیل کافی وجود نداشت به سرعت آزاد شد ! نمیدانم واقعا اینگونه است یا نه، اما فقط در مقام مقایسه توجه میدهم که این را مقایسه کنید با دستگیر شدگان در ایران که در مواردی حتی دلیل ظاهری و جزئی نیز از علت بازداشت وجود ندارد و مثلا تعدادی از اعتراض کنندگان به نادیده گرفته شدن حقوق زنان در تجمع مذکور ماه ها در بازداشت به سر می بردند، بدون اینکه لازم باشد ادله کافی ارائه شود، تازه این به غیر از بازداشت هایی است که کسی از محل و چگونگی نگهداری بازداشت شدگان تا مدت ها باخبر نمی شود و حتی گاهی مسئولین از بازداشت این افراد اظهار بی اطلاعی نیز می کنند !

No comments: