Thursday, May 08, 2008

مثلت واقعیت، امیدواری و منطق


دیشب تلویزیون داشت اخبار لبنان رو نشون میداد و تحلیل می کرد... اعتراضات کارگری و اینکه مردم گفتن دولت کارآمد نیست و بعد هم در تحلیل گفت که جناح حاکم برای اینکه این اعتراض رو سیاسی نشون بده با مخالفان خودش مقابله کرده تا بگه این اعتراضات کار اوناست و کار مردم نیست و اینا فقط اعتراضات سیاسیه ! اخبار و تحلیل هم کاملا به شکلی پیش میرفت که حق رو به مردم لبنان میداد و اینکه کاملا کارشون درست بوده که اعتراض کردن که دولت کارآمد نیست و طوری هم میگفت که به عنوان یه قضیه معلوم و کاملا اثبات شده کارآمدی دولت به طور کلی زیر سوال رفته ...
یاد جریانات چند وقت پیش تو ایران افتادم که کارگرها اعتراض کرده بودن و باهاشون برخورد شده بود و عده ای از روسای اتحادیه های کارگری دستگیر شده بودن و گویا با خانواده هاشون هم برخورد هایی شده بود. بعد هم گفته بودن که اینا سیاسی بوده نه صنفی، یا اعتراضات معلمان یا اعتراضات دانشجویان یا ...
حالا چند تا مساله پیش میاد ... که اگه سیاسی بوده چرا با کارگرها برخورد کردن نه با گروه های سیاسی (مثل اعمال جناح حاکم لبنان) و اینکه اصلا چرا اخبارش تو تلویزیون پخش نشد، آیا اخبار لبنان از اخبار ایران مهمتره یا مردم لبنان از مردم ایران مهمترن یا .... ؟
اصلا اگه الان تو ایران مردم ما مثل مردم لبنان بخوان به دولت اعتراض کنن که کارآمد نیست این حق رو دارن ؟ یا اینکه این حق مسلم فقط در اختیار مردم لبنان و دیگر کشور ها قرار داره و به قولی مرگ خوبه ولی برای همسایه !؟ اصلا اگه امروز یکی پاشه بگه (استغفرا...) دولت کارش رو بلد نیست، اصلا جایی خبرش پخش میشه ؟ اصلا تو این چند سال حجم برنامه های منتقدانه (اصلا دلسوزانه و منصفانه و یه ریزه هم منتقدانه! خوبه ؟) درباره عملکرد دولت بیشتر بوده یا برنامه های تبلیغاتی ..... ؟ البته حجم بخش دوم بیشتره (باید هم باشه و منطقی هم هست که بخوایم به مردم امیدواری و آسودگی خیال بدیم، مخالف نیستم) ولی نسبت این دو حجم به همدیگه کمی بیشتر از اون منطق و امیدواری به نظر میرسه.
نکته دیگه هم اینجاست که صدا و سیمای ما اخبار مختلفی رو از کشور های مختلف نشون میده و تحلیل می کنه و به راحتی دولت های اونا رو متهم میکنه ولی اصلا به روی مبارک خودش نمیاره که تو ایران چه خبره ! همون اتفاقا تو ایران میافته ولی از خبر خبری نیست که نیست ! تو این وضعیت از مردم ما هم توقع دارن که با اعتماد کامل به صدا و سیما توجه کنیم و هرچی که میگن رو به عنوان تنها حقیقت موجود بپذیریم !
میخوان که جای ماهواره رو با کانال های تلویزیونی صدا و سیما بگیرن تا از بینندگان ماهواره کاسته بشه، البته تو سریال های تلویزیونی میشه حرفی زد چون بالاخره یه سریال دوبله یا به زبان فارسی راحتتر دیده میشه تا یه سریال انگلیسی یا عربی یا ... اما آیا مردم میتونن قبول کنن که اخباری که صدا و سیما به خورد مردم میده حقیقت یا تمام حقیقت باشه ؟
اینجا باید خودشون رو ثابت کنن که تا بحال هیچ قدمی در این زمینه بر نداشتن. وگرنه مثلا اخبار کشورهای آمریکای جنوبی که برای مردم از اخبار داخلی کشور خودمون مهمتر نیست، حالا هرچقدر هم با جزئیات کامل و موثق باشه !

پ.ن. راستی تازه یکماه از شروع سال گذشته و اعلام شده که از الان برای تابستان باید در مصرف صرفه جویی کرد تا با قطعی آب و برق و جیره بندی مواجه نشیم .. یادم میاد که تو زمستون بعد از بارندگی و سرمای شدید بعضی از مسوولان گفتند که مردم ناراحت نباشن چون که در عوض این هوای سرد و بارش برف زیاد و قطع شدن گاز، در سال آینده مشکل کمبود آب نخواهیم داشت و مخازن زیرزمینی آب پر میشن و کوهها پر از برف و رودخانه ها هم جاری ... و ایام به کام خواهد شد !

نتیجه گیری اخلاقی این پست هم اینه که همیشه هم نمیشه با امیدواری و خوش بینی مشکلات رو حل کرد، بعضی وقتا باید کمی هم فکر کرد و به فکر راه حل بود، وگرنه اگه به حرف باشه که ......

No comments: