Thursday, August 02, 2007

چيزي به نام چهل سرباز


من بالاخره نفهميدم اين سريال چهل سرباز دقيقا چه جور چيزيست ؟! يكي از داستان هاي شاهنامه ؟ دفاعيه اي از فردوسي و اثبات مسلماني او ؟! يا شرح دلاوري هاي امام علي ؟ ...
اگر قرار بود داستاني از شاهنامه باشد كه خب يك داستان را انتخاب مي كرد و به آن مي پرداخت نه اينكه اين همه بحث هاي ديگر راه بياندازد و داستان شاهنامه اصلا اين وسط گم شود !
اگر هم زندگي نامه يا دفاعيه فردوسي بود، پس مي توانست يك مستند تاريخي يا داستاني تاريخي باشد و زندگي فردوسي را نشان بدهد و ديگر احتياجي به نمايش رستم و كش دادن الكي رزم او و اسفنديار نبود. اگر هم قرار بر نقالي دلاوري هاي امام علي بود كه ديگر به هيچ كدام از اين دو احتياجي نبود.
معلوم نيست هدف سريال دقيقا چيست كه با قطع هاي زياد و بي ربط اين سه موضوع را در ادامه همديگر مي آورد. اگر به جاي اين سريال هركدام از سه موضوع ديگر به تنهايي انتخاب ميشد، مي توانست يك سريال داستاني خوب يا زندگي نامه يك شاعر بزرگ شود. ولي اين سريال هيچ كدام از اين ها نمي شود.
هميشه با مخلوط كردن هر تركيبي غذاي خوبي بدست نمي آيد، بماند كه همين تركيب هم به خوبي اجرا نشده، از داستان آبكي و بازي هاي مصنوعي و حركات الكي و پرتاب هاي دوربين و كادر هاي يكنواخت و مسخره تا لوكيشن بي حس و حال و حرف هاي كليشه اي ...
داستان رزم رستم و اسفنديار هم به خامي هرچه تمامتر در حال برگزاري است، با صحبت هاي تكراري و بي مفهوم كه بيشتر به ديالوگي طولاني شبيه است تا رزم. و زال و بقيه افراد داستان هم بي هيچ تاثير و اهميتي تنها از گوشه هاي كادر در حال عبورند ! حتي در اسم سريال هم به شاهنامه يا داستان آن اشاره نمي شود.

يعني واقعا نميشد از بزرگترين شاعر و حماسه سراي ايران فيلم بهتري ساخت ؟

1 comment:

Anonymous said...

از حضورتان در همبستگی وبلاگ نویس ها با دانشجویان ممنونیم
برای آن که این روز در خاطره ها بماند و اثری ماندگار خلق شود، ایده ای داریم که با همکاری وبلاگ نویسان بارور می شود. از همه ی شرکت کنندگان که شما را نیز شامل می شود می خواهیم که روز 14 مرداد به جز تغییر دادن عنوان وبلاگ خود به "14 مرداد روز همبستگی وبلاگ نویسان با دانشجویان دربند"، متن کوتاهی نیز که حداکثر 101 کلمه داشته باشد در مورد هم بستگی وبلاگ نویسان با دانشجویان یا هر موضوع دیگری که به ذهنتان می رسد و به دانشجویان مربوط است بنویسید. 101 کلمه به پاسداشت صد و یکمین سالگرد انقلاب مشروطه انتخاب شده است.

بهترین متن های نوشته شده را به صورت جزوه ی کوچکی در می آوریم و پس از آزادی دانشجویان از طرف همه ی وبلاگ نویس ها به آن ها هدیه خواهیم کرد.

منتظر نوشته ی خلاقانه ی شما در روز 14 مرداد هستیم.
قربانتان