Monday, April 30, 2007

پیکاسو یکی صد تومن !


این برنامه شب شیشه ای هم خیلی خوبه ها ! کلی به بروز شدن بلاگم داره کمک می کنه !
چند شب پیش تو این برنامه جواد شمقدری مشاور رئیس جمهور اومده بود و حرف های خیلی بامزه ای میزد. نمی خواستم چیزی ازش بنویسم ولی اینقدر این گفت و گو نکات داشت که دیدم حیفم میاد چیزی نگم و حالا یه جاهاییش که یادم میاد رو اینجا میگم اما این رو هم بگم که تمام جملات این آقا رو میشد در اینجا ذکر کرد خلاصه چیزی نگفت که نشه از کنارش گذشت. حتی از گفت و گو با مسعود ده نمکی هم خیلی بهتر بود !
شمقدری یه جا گفت "مثل فیلم 300 در ایران فیلم ساخته میشه و به ایرانی توهین میکنه تا بره خارج جایزه بگیره و کارگردان با پول جایزه ش بیاد تو ایران ویلا بخره، نوش جونش" !!! ... هم حدی داره ! این مسلمه که تو هر کشوری کسی که بخواد پول در بیاره به نفعشه که از سیاست های کشورش حمایت کنه ! پس اگه این کارگردان پول میخواست خیلی راحت تر می تونست بهش برسه، خیالت تخت ! با اینحال من که یادم نمیاد چه فیلمی از ایران بوده که مثل 300 به ما توهین کرده باشه و جایزه هم برده باشه تا اندازی ای که پول خریدن یه ویلا برای کارگردان (و نه تهیه کننده) در اومده باشه !
درباره فیلم به نام پدر گفت که بهتر بود که مین هایی که زیر پای دختره میره عراقی می بودن یا اسرائیلی می بودن ! خب بیا تو فیلمنامه رو بنویس اون وقت به جای به نام پدر لابد اسم فیلم میشد به نام اسرائیل !!! بعد هم گفت این فیلم نشون میده که چطور یه کارگردان هدفش رو گم می کنه ! خب خوبه دیگه تا وقتی کارگردان از یه چیزهایی حمایت کنه داره روی هدفش حرکت می کنه اما اگه حرفش به سلیقه ما نخوره پس لابد هدفش رو گم کرده ! حداقل بهتره بگی هدف من رو گم کرده نه هدف خودش رو !
یه جا هم گفت این قضیه بدحجابی مثل این می مونه که "یه منظره زیبا و قشنگی هست که ما می خوایم به یه عده نشون بدیم متنها اونا چشم و گوششون رو بستن ! هرچی هم می گیم که این طرف منظره قشنگی داره کسی نمی بینه، اما اگه ببینه خودش هم می دونه که خیلی زیباست" ! لابد حالا باید با زور چشم یارو رو باز کنیم و ببندیمش به چوب و با کبریت چشماشو باز نگه داریم تا منظره رو ببینه، نه ؟ یکی نبود بهش بگه تو از کجا می دونی ؟ شاید اون منظره رو دیده و خوشش نیومده. شاید اصلا از این مناظر که تو خوشت میاد اون خوشش نمیاد، دیگه خوش اومدن که زورکی نمیشه. تازه اگه داریم راجع به حجاب صحبت میکنیم که قطعا تمام مردم ایران که هیچ حتی تمام مردم دنیا حجاب رو دیدن پس مسخره س که هنوز داری می گی اگه ببینه حتما خوشش میاد و چشماشو بسته ! مثل یکی از فامیل های ما که بعد از 20 سال هنوز غذایی می پزه که بچه میخوره و خوشش نمیاد و میگه این یه بار رو بخور، اگه بخوری می بینی که دوست داری !!
اینو هم گفت که ایرانیان قدیم زمان زرتشت با حجاب بودن و همین چادر هم شاید اصلا از اثرات همون موقع هاست !! ... کدوم کار ما تو این مملکت به ایرانیان قدیم رفته که حالا میخوایم حجاب رو مثل زرتشت اجرا کنیم ؟!!! تازه از کجا معلوم که اون موقع دین چقدر زوری بوده یا حجاب چقدر اجباری بوده باشه. خب پس با این حساب باید بگیم زنده باد آتشکده ها دیگه ! تازه از سخنان کوروش و داریوش (آزادی دین و عقیده و ..) چقدرش رو رعایت می کنیم که میخوایم حجابش رو ملاک عمل قرار بدیم ؟
بعد هم گفت در فیلم هایی که مثل 300 در ایران ساخته شده "نشون میدن که تمام زن های ایرانی مشکل اخلاقی دارن" ! من که یادم نیست تو فیلمی بیشتر از سه تا زن دیده باشم چه برسه به اینکه بگه تمام زن های ایرانی مشکل دارن و در خارج هم اکران شده باشه !!! یه جا هم گفت "زن ایرانی رو بدبخت و دچار مشکلات نشون میدن" ! خب نکنه ایشون فکر می کنن که تمام زن های ایرانی خوشبختن و مشکلی ندارن و داره خیلی بهشون خوش میگذره ! لابد هم واسه همین فکره که هیچ زنی نباید به هیچ چیزی اعتراض کنه و هیچ حرفی بزنه دیگه، نه ؟
یه اظهار نظر باحال هم داشتن ایشون که گفتن "اینکه فیلمساز ما فیلم با مضمون ضد ایرانی و با توهین به ایران میسازه اینه که تو ایران بهش پول نمیدن، این فیلم رو میسازه که بره خارج جایزه بگیره" و لابد با پولش حال کنه ! لابد تمام فستیوال های سینمایی خارجی به موضوعات ضد ایرانی حسابی جایزه میدن !! پس حتما بید مجنون و رنگ خدا و بچه های آسمان هم دارای مضامین ضد ایرانی بودن که تونستن کلی جایزه بگیرن !!! جالبتر اینکه گفت مثلا برخلاف فیلمسازی، نقاشی هزینه ای نداره چون نقاش با یه تابلو و یه قلم مو نقاشی می کشه ! مشاور هنری رئیس جمهور و ببین که چقدر راجع به نقاشی اطلاعات داره !! من تا حالا فکر می کردم نقاش به رنگ هم احتیاج داره و نمی دونستم با 1000 تومن میشه پیکاسو شد !
بعد هم برای تایید اینکه باید فیلم های با مضامین ایرانی (البته منظورش همون اسلامی بود) بسازیم گفت که دنیا امروز تشنه شنیدن پیام های ایرانه !
بعد هم به عنوان راه حل مشکل ساختن فیلم های 300 ای در ایران گفت که "گرایش را باید درست کرد. مثلا در داستان یک زن خطاکار، اگر گرایش با همذات پنداری با زن باشد گرایش منفی است. اما اگر گرایش با خانواده ای باشد که از حضور زن خطاکار در رنج و مشکل است، این گرایش مثبت است." با این حساب بهترین جواب پاک کردن صورت مساله است و نباید به دلایل و مشکلات چنین زنانی پرداخت و باید تنها گفت که از بد بودن زن گفت و اینکه داره همه رو اذیت می کنه ! و نباید مثلا بگیم که چرا اینجوری شده.
اصلا ایشون عقیده داشتن که بهتره از مشکلات اجتماعی یا سیاسی یا عقیدتی یا هر نوع مشکل دیگه ای حرفی نزنیم چون اون وقت داریم می گیم ایران یه مشکلی داره که این خودش توهین به ایران و ایرانیه ! باید فقط گل و بلبل نشون داد و مردم همیشه در صحنه و زیبایی کشور پهناور خودمون رو !
حالا این سوال هست که ایشون چطور با چنین عقیده ای برای آقای احمدی نژاد فیلم تبلیغاتی ساخته و گفته ایشون می خواد بیاد مملکت رو درست کنه ؟ مگه نه اینکه ما تو این مملکت هیچ مشکلی نداریم، بیاد چی رو درست کنه پس ؟ و تازه تو برنامه از حماسه سوم تیر (انتخابات ریاست جمهوری) یاد کرد و گفت که من فیلم تبلیغاتی نساختم، فیلم حقیقت گرا برای آقای احمدی نژاد ساختم ! بازم خوبه نگفت فیلم معناگرا ساختم !
درباره اخراجی ها هم گفت که "می تواند نقطه شروعی برای توسعه و ارتقاء سینمای ایران شود" !!! من هیچی نگم بهتره ! گفت "چون نسبت به هیچ رزمنده ای نگاه منفی نمی شود خوب است ولی در فیلم هایی به رزمنده و جنگ نیش زده شده است" و درباره لیلی با من است هم گفت که در جاهایی به شخصیت رزمنده نیش زده، مثلا شخصیت با بازی آقای عزیزی. لابد چون اون آقای عزیزی علاقمند به جبهه، به اندازه شخصیت پرستویی حول و عجله دویدن به خط اول جبهه رو نداشت و می گفت که بریم کار خودمون رو بکنیم و اینقدر با حول و ولع تو جبهه ندوویم، اگه شد جلوتر هم میریم. این یعنی نیش به رزمنده !!
درباره آژانس شیشه ای هم گفت که دود موتور سوار ها آدم رو خفه نمی کنه اتفاقا اگه بری پیششون می بینی که خیلی هم آدمای باحال و با صفایی هستن فقط شاید اشتباه کنن. تازه احتمالا از شخصیت اصلی آژانس (حاج کاظم) هم بهترن !!!!
این جملات رو هم عینا نقل می کنم که کلی لذت ببریم !
درباره مسعود کیمیایی گفت : "حیف شد که نتونست به حقیقت انقلاب نزدیکه بشه، واقعا حیف شد" !!
درباره داریوش مهرجویی : "فیلم گاو رو امام پسندید." فقط همین !
درباره مسعود ده نمکی : "تازه عملیات شروع شده، بهش می گم به عملیات های بزرگتر فکر کنه" !!

2 comments:

Neda said...

من موندم تو چه اعصاب پولادینی داری که می شینی تلویزیون نگاه می کنی.

ehsan said...

خب من کار دیگه ای ندارم، نه ماهواره میشه دید و نه راحت میشه با کامپیوتر کار کرد، فیلم هم که .... فکر کنم به زودی بیشتر فیلم ببینم. بذار آخر این هفته کنکور بدم :)
تازه ببین با دیدن تلویزیون به چه خوبی دارم هی تند و تند آپدیت می کنم :)
خوبه دیگه ! :)